لصاحب دعوى "عمرة البدل عن الأصحاء" | بقلم /أ. د _ روحية مصطفى أحمد الجنش _ أستاذ ورئيس قسم الفقه الأسبق بكلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة 


لصاحب دعوى "عمرة البدل عن الأصحاء" | بقلم /أ. د _ روحية مصطفى أحمد الجنش _ أستاذ ورئيس قسم الفقه الأسبق بكلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة



لأصحاب العقول


العمرة عبارة عن ترويح عن النفس، يعني بالبلدي فسحة روحانية

لو أنت حبيت تتفسح أو مثلا تصيف ينفع آخد منك مبلغ من المال وأصيف بدالك عنك!؟

أو ينفع أتفسح بدالك

العاقل بيقول مينفعش حتى لو كنت أنت مريض! 

لا حد يتفسح مكانك ولا يصيف بدالك ، لكن شوف رحمة ربنا علشان العمرة عبادة وللذين أحسنوا فيها الحسنى وزيادة، ربنا رحم قلوبنا وعقلنا و أجاز للمريض إلى هو غير قادر على العمرة إنه يوكل عنه حد يعتمر ليه أو يحج كمان، بس الفرق بين العمرة والفسحة والتصييف إنك ف العمرة تحصل على غذاء بدني و روحي حقيقي دا غير أثرها في ميزان أعمالك

وكمان عمرة البدل للمريض كأنه اعتمر بنفسه تماما، دا مش كده وبس لأ دا المريض بياخد أجر العمرة والنائب بياخد أجر التعاون على البر والتقوى، دا غير تمتعه بالنسك، وكمان ممكن يعتمر لنفسه ولأبويه ولكل من يحب في نفس السفر، إنما في الحج لأ يحج عن المريض بس، ليه لأن وقت الحج لا يسمح إلا بنسك واحد عن شخص واحد. 

، بس فيه شرط بسيط جدا وهو إن يكون اعتمر لنفسه قبل كده، ليه بقا لأن المايه متفوتش على عطشان على رأي المصريين، ورسولنا الكريم علمنا في الطاعات إن احنا نبدأ بنفسنا أولا. 

شوفت بقى الفرق.

قولي بقى  ينفع أصيف بدالك وكمان آخد منك تمن الفسحة، يبقى كده هنعمل جزء تاني للعتبة الخضرا، بس ياترى اسماعيل فيها هيشتري ايه؟



Share To: